Bercuti ke Guilin, China Part 2: Daerah Yangshuo yang klasik

by - 20:58

Assalamualaikum w.b.t

Bersambung dari entri Part 1 DI SINI

Hari kedua kami di bumi Guilin kami akan bergerak ke satu daerah yang lebih terpencil namun kaya dengan budaya dan alam semulajadinya. Terdapat dua option untuk kita ke Yangshuo, menaiki kereta atau bas awam (One and half hour journey) atau option yang paling popular ialah menaiki Li River Cruise (4 hours journey).  Aku memilih untuk pergi dengan menaiki kereta dan pulang dengan menaiki bas awam. Kenapa ek? Ade few reasons:
  1. Kekangan masa (4 jam vs sejam stengah)
  2. Budget (tiket cruise adalah RM 300/person berbanding kos naik kereta dalam RM 100 ++ utk perjalanan sehala)
  3. Berdasarkan research, cruise nih sgt pack dengan pelancong (popular kan) so nak dpt feel and ketenangan mmg susahlah, ditambah plak dengan bunyik enjin cruise yg bising and busy kat Li River tuh. Tapi aku ade jumpe satu komen dr mat saleh nih yg swoh kita berakit kat Yulong River. Die kata aktiviti nih bukanlah tourist spot so tak sesak and langsung takde bunyik enjin bot, yang ade cuma bunyik kocakan air masa berakit tuh.... fuh... bleh imagine tak die punye damai and tenang tuh... sounds closer to nature compared to naik cruise kan? hehehe. Lagipun, untuk ke Yulong River tuh kita ade option utk sewa basikal  sebab ianya terletak 16km dr pekan Yangshuo. So adelah tujuan berbasikal dari nak pusing-pusing takde hala tuju.
So dari semalam lagi dah set ngan "akak cantik" utk hantar kitorang ke Yangshuo. Die kate die tak buat trip ke sana, tp die akan arrange kan ngan kawan die utk hantar kitorang. Pagi-pagi lagi die dh tunggu kat bawah hotel utk introduce kat kawan die tuh. Kawan die nih lelaki, peramah gile walaupun aku tak paham sebutir pon ape die cakap, die tetap nak berbual. Aku angguk-angguk geleng-geleng jekla, buat-buat paham sebab nak jaga hati.

Oh ya kenapa aku tak naik bas awam ya? sbb mase tuh aku tak tau lagi lokasi bus stand Guilin kat mane. Pada aku, best option ialah naik bas awam sbb jauhhh lebih murah, tiket die klu tak silap dlm RM10 jek sorang, mmg sgt menjimatkan.

Lorong di hadapan Muslim Hotel

Tol yang dah abandoned

So di awal perjalanan menaiki kereta biasa-biasa aje, tp ko tau yg ko dah dekat ngan daerah Yangshuo adalah bila ko dah mula nampak banjaran gunung-ganang, bukit-bukau yg berlapis-lapis di kiri dan kanan jalan, simbol keindahan Guilin dan Yangshuo. Memang layan habis view die, sejam setengah macam sekejap jek. Sampai jek di pekan Yangshuo, taxi driver yg peramah tuh berhenti dan aku tunjukkan alamat hotel yang bakal kami menginap di Yangshuo kepadanya. Baik sungguh die nih, die tolong call hotel and beberapa minit kemudian datang dua org staff hotel ke teksi kami untuk amik bag and guide kami ke hotel yg letaknya berlangkah-langkah dr situ. Ku ingat dah dekat, rupanya mengah jugakla berjalan nak sampai ke hotel tuh. Staff hotel (perempuan) tuh dahlah jalan laju... org-org kat sini sama mcm aku pi vietnam dulu, nak cari yg obese sgt susah. Orangnya nampak sihat dan fit semuanya.

yeay dah sampai pekan Yangshuo

Kat sini ramai yang menggunakan basikal and motor bateri sebagai pengangkutan utama... environmental friendly sgt

Yangshuo nih berbeza dengan bandar Guilin, lebih tenang dan tak padat, nyaman jek and lebih sejuk dari bandar Guilin. Kalau merancang utk ke Guilin, pastikan u all spend a few days di Yangshuo, banyak attractions kat sni aku cuma sempat cover sket jek sebab sehari jek kat sini. Since kami berdua jek so tak susah untuk kami bergerak ke sana ke mari. If ade anak kecik, especially baby, disarankan tunggu anak besar sket sbb kat sni banyak aktiviti yang agak adventure dan memenatkan, rugi kalau tak cuba. So kami check in di Rosewood Inn melalui Booking.com. Satu malam RM 150. Hotel yg sgt selesa, wooden interior yg cantik, peralatan yang lengkap, lokasi plak di tengah-tengah pekan Yangshuo. Aku pilih bilik ade balkoni yang mengadap sungai, memang superb.

Cozy and comfortable room

View from the balcony

View from balcony... Nampak tak basikal berderet tuh, kat sini banyak perkhidmatan sewa basikal disediakan.

View from our balcony

Gambar sungai tepi bilik tak jumpe plak, tapi bleh nampak sungai mengalir tenang disebalik rimbunan pokok keliling hotel. Lepas check in and letak barang, kami terus bergerak untuk berbasikal ke Yulong River. Nak sewa basikal senang aje sbb Rosewood Inn ade provide servis sewa basikal and lain2 pakej ke attraction di sekitar Yangshuo. Harga pon sgt berpatutan. Tak payah basikal canggih2... yg kapcai jek pon dah cukup. Korang bukan nak pi race pon...hehehe. Harga RM7 per day, murah kan? best... i suke murah2 nih... hahahha.

Ha nilah basikal i, kaler pink lagi, husband amik kaler biru. Amik yang ade bakul, nanti time balik bleh singgah beli buah yg fresh2.

Jom kita start mengayuh

Jauh tapi tak terasa sbb sejuk and tenang jek

Abaikan ngomelan i dlm video nih

Actually untuk berbasikal ke Yulong River nih ade banyak tour guide yg buat day trip, ade yg pakej berbasikal jek, ade yg berbasikal plus bamboo raft, cuma bg aku tak perlu kot sbb google banyak membantu utk tentukan route ke Yulong River and senang jek laluannya. Lagi pon bleh berhenti and singgah sesuka hati sepanjang perjalanan mengikut masa kita.
Route ke Yulong River

Ade banyak pilihan route yg boleh diambil, bergantung jarak, ade yang jalan jauh and dekat, aku amik route nih sepanjang 16km + bamboo rafting yang memakan masa setengah hari keseluruhannya. Penting untuk ade free time sket waktu petang utk rest kejap sebab malamnya kami akan ikut tour ke Liu Sanjie Show, so kene cas bateri dulu... heheh....

Sampai jek di Yulong River, pilihlah mana rakit nak naik, harga sama jek semua RM 50/bamboo raft, bleh naik dua orang. Cuak jugak memula sbb aku tak gheti berenang, dia punya sungai punyela besar, rakit plak tradisional habis pakai buluh jek. Tapi nak try punye pasal kugagahkan jua, best sgt confirm tak menyesal. Kiri dan kanan sungai penuh dengan view bukit bukau macam lukisan, air sungai yang jernih and langsung takde bunyi enjin boat kedengaran, hanya bunyi kocakan air jek, sangat mendamaikan jiwa.

Canggih ok... siap ada escalator kat sungai

Net tuh buksn nak sauk ikan, tp die nak kutip pas dr pendayung, maybe mcm lesen.

Mane tak sihat, basuh baju pon kat sungai, klu aku masuk washing machine ajer... huhu

Kat atas sungai nih ada dibina stesen2 terapung mcm nih untuk pelancong pakai baju tradisional and bergambar, ade jugak yang bukak kedai kopi.

Lebih kurang satu jam menyelusuri Yulong River dengan rakit, kami pon teruskan kayuhan untuk pulang balik ke pekan Yangshuo utk lunch dan rest.

Untuk lunch, kami singgah di satu halal restaurant di pekan Yangshuo, excited betul masa nih jumpa restoran halal sampai rasa nak terkinja-kinja. Buah dah beli sebakul, cadangnya klu tak jumpe restoran tadi memang nak lunch buah jekla, tp alhamdulillah dapat merasa original mee tarik di Yangshuo nih. Rasa? Mee tarik paling sedap pernah aku rase, mee tarik warisan kat mesia tuh pon tak sampai level sedap nih. Die punya asparagus punyela banyak, fresh plak tuh, krap krup krap krup.... memang layan.....

Arghhh setiap kali tgk pic nih mesti terbayang-bayang kesedapannya

Perut dah kenyang, mata pun mengantuk, badan pon dah letih, kami lelapkan mata sekejap di hotel and keluar balik ptgnya untuk jalan-jalan di West Street. West Street nih meriah btol waktu malam, macam-macam kedai ada, mabuk tgk batu Jade kat sini, barang hiasan rumah pon banyak, unik dan rare. Kalau ada budget lebih, blehla spend duit kat sni beli souvenir, jangan salah masuk kedai bawah nih sudeh.... hehehe

Jangan salah masuk kedai hokeyy

Rambang mata, murahhh.....

Kedai jual alat muzik tradisional, siap ade kelas bleh belajar sampai pandai

Live performance menggunakan alat muzik tradisional

Dalam pukul 8 lebih kami balik ke hotel sebab kami akan join group tour ke The Impressions of Liu Sanjie Show, satu lagi must do activity yang korang kene buat bile datang Yangshuo nih. Harga agak mahal dlm RM 100 ++ sorang, tapi sgt berbaloi. Jangan beli tiket sendiri sbb lagi murah klu ikut grup tour (kami ikut tour Rosewood Inn) plus klu tak nanti aku takut u all lemas dalam lautan manusia sbb show nih boleh memuatkan 10,000 audience pada satu2 masa. So if ade grup tour,die mmg dah ada sistem supaya semua audience bleh masuk tanpa bersesak-sesak. Show nih ade dua sesi jek, satu dlm kol 9 and satu lagi dalam kol 11. Aku pi yg kol 9 punye sebab tak nak balik lewat sangat. Kenapa aku kata show nih wajib tgk?
  1. It is the largest natural stage in the world- takde lagi show yg guna real gunung and real sungai sbg backdrop kat mne2 tempat kat dunia nih.
  2. It is choreographed by the legendary Chinese director, Zhang Yimou, org yg sama yg buat opening and closing ceremony mase Sukan Olimpik Beijing.
  3. Walaupun ko tak paham sebutir ape die cakap, percayala ko tetap akan rasa kagum... haahaha..
Actually show nih menceritakan pasal sejarah and culture org tempatan di Guilin and here are some of the facts tentang Liu Sanjie Show nih.
  • Show length: 60 minit
  • Performers:600 orang
  • Artists engaged:67 orang
  • Hills as background: 12
  • Water area used: 2km persegi atas Li River
  • Program being revised: 109 times
  • Time spent before 1st public performance: 5 years and 5 months

Tgh tunggu tour guide datang  kat lobby hotel untuk ke Liu Sanjie Show

Depan pintu masuk

Ade seat no yer, walaupun audience bleh cecah 10,000 org, tetap sistematik. Tiket takyah susah2 pi beratur beli sbb tour guide dah beli siap-siap.

Sedikit sedutan Liu San Jie show

Everything is real.

Nih normal seat, sempat amik gambar sebelum balik.

Habis show kami pon balik hotel and tido. End of part 2 punyer cite. Esok kita balik ke bandar Guilin semula utk pegi ke satu lagi attraction yang best and mendebarkan. Stay tune......