Pengalaman melakukan Radiofrequency Ablation for SVT di IJN - Part 2

by - 22:43


Assalamualaikum w.b.t,
Bersambung dari entri lepas DI SINI

Seperti yang dijadualkan, aku ke IJN pada 19 April 2017 untuk masuk ward kerana RFA procedure akan dijalankan pada keesokan paginya. Walaupun procedure nih agak simple tapi tetap ade risikonya. Sebelum kita cerita pasal risks let me explain ape yg doc akan buat pagi esok. Basically doc akan bius di bahagian peha untuk masukkan wayar sampai ke jantung. Pada masa sama doc akan bg impulse utk activate abnormal saraf yang buatkan jantung aku berdegup kencang tuh. After die dah kesan that abnormal saraf, die akan matikan saraf tuh menggunakan radiofrequency heat (similar to microwave heat). Dan procedure nih makan masa 1-2 jam bergantung pada jumlah saraf abnormal yg dikenalpasti. 

Actually agak berdebar jugak... doc kate 99% pulih sepenuhnya after buat procedure nih, and 1% risk tuh bleh jadi salur darah cedera, bengkak, bleeding, heart attack and kematian. Tp tuhlah doc ckp u naik gunung pun ade risiko, so jgn fikir sgt, doa banyak-banyak. Yelah bende lain klu diusik takpe lagi, klu mata at least buta, tapi kalau jantung...hurmmm.... and what if 1% tuh happen to me kan? Kebarangkalian tuh tetap ada.... Aku pikir anak aku jek takde lain. Family and husband lah yg banyak support and menjadi penguat semangat untuk aku proceed and stay positive. Oh ya lupa nak bagi tau, RFA procedure nih takleh buat pada ibu mengandung ya sbb ade involve x-ray yg berbahaya utk baby


Check in 'hotel' IJN with extra bed. Peneman setia hingga akhir hayat.



Relax jek, malas nak pikir banyak nanti stress

Sebelum procedure dijalankan, kene amik darah dulu, buat ECG test and pregnancy test. Tekanan darah sentiasa di pantau from time to time. Pada pagi 20 April 2017 aku di bawa masuk ke operation theatre, haa... mengucap siap2 time nih... huhu. Macam2 wayar dipasang kat dada, and doc bius masuk utk bagi bius kat peha. Then Dr Zulkeflee masuk utk masukkan wayar dr peha trus ke saluran darah utama. Ku ingatkan bius tuh utk pengsankan aku tp rupanya utk bg tak sakit masa die cucuk utk masukkan tiub wayar tuh. Aku sedar hokey sepanjang procedure tuh dibuat. Masa die masukkan wayar tuh aku bleh rasa wayar tuh berjalan sampai ke jantung. Die punya ngilu tuhan jek tau. Rasa ade org lap-lap kaki aku, darah barangkali... tp aku tak berani jenguk. Dah sampai kat jantung dicuit-cuit plak jantung kita tuh....lagilaaa.... aku nak gerak pon ngeri takut wayar nih bergerak ke lain plak kang. Sebelah aku ade skrin besar utk tgk jantung and wayar dlm jantung tuh, tapi sumpah aku tak tengok langsung, tiada keberanian utk tgk jantung sendiri yg tengah menggila berdegup sebab doc bg impulse utk trigger abnormal saraf tuh.  

Lama jugakla die dok godek2 jantung aku tuh then Dr Zul jenguk sket kepala die utk bercakap ngan aku, "Ok Suliana, kita dah jumpa saraf yg kita tak nak tuh, so kita monitor kejap dalam 5-10 min utk confirmkan sblom kita burn." Dalam 5-10 minit tuh jantung aku meracau...kejap laju kejap normal pastu laju gile then die slow balik.... dgn wayar2 yg kat dlm badan lagi... aku renung jek skru machine xray tuh sambil berzikir banyak2. Lps 10 minit Dr Zul bg tau die nak burn saraf tuh and die kate ade rasa panas sket. Masa die burn tuh mmg panas dada nih mcm nak meletop... naseb la kejap aje. Lps tuh Dr Zul buka mask, die ckp "Suliana, ok ke? Alhamdulillah, operation berjaya. Jangan bergerak and bengkokkan kaki selama 6 jam ya, sbb takut darah keluar sbb kita usik salur darah utama." Aku senyum kelat and ckp "Alhamdulillah, Thank u so much doctor." Dr Zul angguk and terus keluar dr operation room. 

Aku dibawa ke Recovery Room utk proses keluarkan wayar plak. Kat sni Medical Asisstant and nurse pantau tekanan darah and buat ECG test. Then die ckp "Puan, tarik nafas, tahan ya. saya nak keluarkan wayar. Ok now tarik nafaaaaassss". Zrrruupppppp keluar satu wayar. "Ok tarik nafas, tahaaannn" kata nurse tuh lagi. Zrruuup keluar lagi satu wayar sampailah wayar ketiga dikeluarkan. Then die tekan tempat luka sampai darah stop keluar and tampal plaster. Then aku dibawa masuk bilik wad semula utk dipantau selama 24 jam.

Selama at least 6 jam aku tak boleh bergerak langsung, hatta kepala pon takleh angkat lebih 30 degree. Tak sakit, cuma aku rasa letih yg amat, mcm beranak sekali lagi plak... nurse risau btol klu aku bergerak sbb die kate ade kes sebelum nih patient bergerak and bleeding sampai banjir satu katil. Dada takde rasa sakit cuma ngilu and bisa ulu hati, mungkin kesan burn tadi. Doc kate at least seminggu untuk recover, takleh buat keje berat, dukung anak lagilah big No No. Aku dibenarkan discharged pada 21 April 2017 and berehat di rumah.

Total bill untuk RFA procedure nih adalah RM 19,079.80. Alhamdulillah ditanggung sepenuhnya oleh company...Haih nih yang bertambah sayang kat TNB. Takleh bayang klu kene kuar duit sendiri. Masa register masuk ward ade patient tuh kene bayar deposit utk kos rawatan sampai 50K. Kalau aku, dan dan tuh jugak kene heart attack... hahahha... Jadik belilah insuran untuk perlindungan anda dan anak anda.


                                                                              
Total Bill

Now lepas seminggu after operation, aku rasa sihat Alhamdulillah, even tak bleh bengkok kaki sangat tp dah kurang rasa sengal-sengal and so far tak berlaku dah simptom SVT. Harap-harap aku bleh pulih sepenuhnya untuk menikmati hidup yang sementara ini dengan lebih berkualiti demi keluarga tercinta. It's a wake up call for me, lebih mensyukuri nikmat sihat yang tuhan pinjamkan. Syukur Alhamdulillah. Sekian.

You May Also Like

18 Comments

  1. slm akak..sy atiq..sy nk kna undergo this procedure jugak..debar rse..skrg akak cmne? dh ok ke? blh x sy nk ws akak? nk tya psl mnde alah ni..huhu..takut la plk nk buat..ni no sy 0123752501..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam... Kite dah pernah chat thru fb hr tuh kan? Maaf tak perasan komen. Semoga semuanya berjalan lancar and kembali sihat sepenuhnya.

      Delete
    2. Salam puan. Mcm mana keadaan puan skrg? Dah 4 tahun kan. Sy pun doktor saran utk buat operation ni jgk.

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Hi i jugak diagnose svt dan kena buat rfa...boleh tahu...rawatan kak kat ijn...dia kira private rate atau government rate...sebab takut company tak cover

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, I think i've answered ur question in facebook messenger. Tq

      Delete
  4. Salam
    Bagaimana keadaan SVT Puan sekarang? Saya sedang mengalami masalah yg sama

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Syukur alhamdulillah, dh selamat semuanya. Masa puan buat prosidur tu puan xda mslh darah tinggi kan.. Lagi satu puan, masa puan ada msalah ini ada tak puan mengalami susut berat bdn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup mase tuh sy takde masalah kesihatan lain and takde pula mengalami susut badan... Tambah berat badan adelah... 😁

      Delete
  8. Salam puan.. Macam mane keadaan puan sekarang..sehat sepenuhnya ke atau ada kena balik.. Saya baru buat bulan 4 ari tu di hospital serdang.pengalaman saya lepas selesai pembedahan saya tak bole brnafas.. Adakah puan pun sama.. Sekarang dah OK.. Cuma kadang pedih jugak rasa ulu hati.. Baru ni ada la kna macam susah nak brnafas..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam, alhamdullillah, sy sihat... Mmg tak pernah lagi berlaku symptom svt.... Maybe u boleh buat follow up checkup with doc...semoga sihat sepenuhnya insyaallah....

      Delete
  9. Salam puan. Saya akan buat prosedur ni after raya. Doc ada bagitahu saya.. Akan diberi bius sepenuhnya.. Hmm takut la pula buat dlm keadaan sedar... 😷😷😷

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak tanya, macam mana keadaan puan? Oke dah ke sekarang? Puan buat procedure ni di hospital swasta atau kerajaan? Berapa kos ya? Saya risau nak buat benda ni tp kos mahal

      Delete
    2. Insyaallah ok... Makin lanjut usia makin tinggi risiko

      Delete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete