Road Trip to South Island New Zealand - The Preparation

by - 07:43



Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulilah selesai sudah pengembaraan kami di bumi New Zealand selama 10 hari.  Satu pengalaman bermakna yang tak mungkin aku lupakan sampai bila-bila.  Sebenarnya tak pernah termimpi pun untuk buat roadtrip South Island New Zealand nih sbb seperti yg semua sedia maklum kosnya agak mahal dari setiap segi berbanding Australia. Lebih-lebih lagi bagi mereka yg ingin buat trip bersama anak kecik, lagilaaaaa besar kosnya sebab kita tak boleh nak amik mudah sgt tentang keselesaan anak-anak. Even aku yang amik masa setahun untuk buat perancangan tentang trip nih pun masih juga ade banyak perubahan last minit yang perlu di buat utk sesuaikan dengan Humaira yg baru nak menginjak usia 3 tahun.

Bercerita pasal kos plak, serius malas nak kire sbb takuttt… hahah… pandai-pandai la korang agak sendiri nanti. Kenapa tetibe aku terrrrrr beli tiket ke NZ nih ye padahal baru tahun lepas buat Roadtrip Western Australia. Alkisahnya di bulan September setahun yang lalu, Air Asia buat Free Seat Promo. Gatal tgn aku nih saja try tengok-tengok kat website AA. Test la Auckland…. Sekali tgk ehhhh macam tak caye plak  harga dia. Total tiket utk 3 org RM 3500 pergi balik. Murah dah tuh aku rase (setelah compare dengan price airlines lain). So aku nekad jek book pilih tarikh September tahun depannya. Utk rakyat marhaen mcm aku nih, sgt perlu utk aku book setahun awal sbb bolehla buat sebarang booking secara berfasa, takdela selepuk nak kena sedia duit.

So tarikh yg dipilih ialah pd 2-12 Sept 2017, ingat ye, everytime book tiket make sure you all dah study pasal destinasi you all tuh. Study tentang weather (musim, temperature dsb), pemilihan pakaian pun ade kaitan ngan kos, if pilih winter confirmmm kos jd lebih sbb nak kene carik baju winter, longjohn and winter boots nak kena ada, kereta/caravan plak nak kena ada snow chain since NZ ade snow, Aussie takde snow. Selain weather, nak kene decide siap-siap you all nak cover north ke south. Study la sket pasal route sbb nak tentukan berapa hari trip u all nih. Boleh refer map di bawah utk route keseluruhan perjalanan kami. Aku sarankan untuk NZ nih at least 9 hari utk yg ada anak kecik supaya ade masa yg lebih fleksibel. After all, kita nak trip nih sesuatu yg meaningful untuk kita dan anak kita, bukan stressful. Kesian kat anak-anak kena paksa ikut waktu kita yg tight tuh, mereka pon nak enjoy juga.

Laluan dari Christchurch ke Te Anau
Dari Te Anau ke Dunedin dan kembali semula ke Christchurch

So aku decide nak buat trip South Island pada musim spring. Tak berani weh nak book time winter, cuaca NZ agak extreme dan tak menentu, Alhamdulillah aku buat pilihan tepat sebab time spring pun die punyer sejuk tahap ape ntah, kalau winter macam mana la aku nak handle Humaira, diri sendiri pon terketaq-ketaq. Since flight Air Asia direct ke Auckland (transit sejam setengah kat Gold Coast), aku kena amik domestic flight plak dr Auckland ke Christchurch sbb nak focus kat South Island sahaja. Untuk domestic flight aku book 3 bulan lepas tuh sbb nak tunggu Jetstar/Air New Zealand buat promo… hee…. maka dapatlah aku tiket promo Jetstar Auckland – Christchurch pd harga RM 1500 utk 3 org. Tiket flight nih bogel tau, takde makanan and luggage sume, aku tambah kemudian lepas kumpul duit… kahhhhh…… Pendek kata total dlm 6K lah untuk 3 org baru sempurna dengan 2 meals pegi balik and luggage 40kg (utk hubby jek).

Lepas dah book tiket flight, aku book campervan plak. Pernah bace dari blogger lain yg Wendekreisen punye campervan murah dari company glemer yg lain. Ha yg nih pon kene pikir leklok, korang nak campervan ke, motorhomes ke or just guna keta and sewa hotel. Semuanya tertakluk pada tahap keselesaan yg korang nak and ketebalan poket korang…hehe. So since anak aku baru sorang, aku book campervan jek, rasa rugi plak book motorhomes yg besor tuh, mahal ok. Campervan aku nih separuh dari kos booking motorhomes. Tapi if anak you all lebih dr sorang, campervan mmg tak muat, bertiga pon dah cramped. Paling sesuai campervan nih kalau pergi berdua jek…. mmg selesa. Selain campervan, Wendekreisen nih ade jek motorhomes yang besar gedabak, still lebih murah berbanding company glemer lain. Just tepuk dada tanye poket... hehe... So kos booking campervan dengan Wendekreisen nih NZD 635 (lebih kurang RM 2000) utk sepuluh hari. If korang nak gi 6 hari pon kene bayar utk 10 hari sbb minimum sewa ngan die kena 10 hari ke atas. Nak book campervan kene awal ye especially kalau pegi time peak, aku book 9 bulan sebelum pergi. Masa booking kene bayar separuh dulu and separuh lagi die mintak bayar sebulan sebelum pergi. Klik SINI untuk booking.

Dari segi accommodation, since aku guna campervan, we need a place to park our campervan utk bermalam. Kat NZ takleh suka-suka parking utk bermalam kang tak pasal2 kena saman. So sites utk bermalam dlm campervan/motorhomes di NZ nih terbahagi kpd 2, iaitu powered sites atau non-powered sites. Untuk powered sites, ade electric supply utk you all guna suis dlm campervan tuh utk tujuan cas handphone, camera, guna kettle and palinggggg penting nak hidupkan heater. Harga semalam utk powered sites nih dlm lingkungan (40 – 60 NZD) semalam for 2 adults (die kire kepala ya, utk Humaira die consider free). Untuk non-powered sites, takde electric supply utk campervan, so you all park and bolehla guna shared facilities yang ada kat situ seperti kitchen, bathroom and tv room. Kos per night pun separuh dari powered sites.

Bagi aku, tang nak charge handphone and camera tuh takde hal sbb bleh guna suis kat mana-mana tpt cam kitchen or tv room, tapi yg aku takleh tolerate ialah heater takleh on kalau takde supply. Berdua takpe, tapi since ade anak kecik, mmg kene keluar modal lebih sket la utk book powered sites every night. Sejuk die bukan main-main… memang tahap takleh tido punyer. Tapi if you all backpackers tegar, alang-alang dok non-powered sites, baik bermalam kat DOC (Department of Conservation) campsites atau free campsites yang bersepah kat NZ. Download jek app Rankers Camping NZ atau Campermate, dlm tuh ade list non-powered sites yg berdekatan, haaa nih kos semalam kurang dari 10NZD atau FREE. Tapi jangan expect facilities yg gempak-gempak lah ye… toilet pon mujur kalau ade…. but dr segi penjimatan mmg cunlaaa. If aku pergi berdua mungkin selang satu malam tido kat DOC or free camping jek sbb kebanyakan lokasi free camping and DOC sites nih betul-betul dlm nature yang cantik tuh. View sgtlah cun tapi mostly agak terpencil. Campervan pon tak lah memerlukan korang charge hari-hari, selang dua hari baru kene charge. So bleh plan la selang dua hari utk stay kat powered sites.

Menyentuh tentang  hotel pula, asalnya tarikh flight adalah pd 2-12 sept 2017, tp last minit Air Asia email kata flight delay, so bile delay and ade interconnecting flight, mmg tak sempatlah, jadi kami diberi option utk refund atau pilih tarikh lain. So kami pun pilih la utk fly awal sehari and tidur di Auckland satu malam. Sepanjang percutian nih, kami menginap di hotel cuma dua kali, satu di Auckland dan satu lagi di Christchurch. Macam biase book di Agoda and Booking.com. Nak 10% refund di booking.com?  Boleh book guna link kat bawah. Ade special offer die bagi kat i. Tak caye tgk msg nih:


Link untuk dpt 10% refund semasa checkout: SINI


Untuk travel insurance pulak aku ambil dr AXA smart traveler setelah puas compare beberapa company lain tentang benefit dan claim yang boleh dibuat. Total RM 146++ utk satu keluarga. Nampak remeh tapi penting ye. Last but not least, ticket utk ke tempat-tempat menarik kat sane. Yang aku book awal ialah Milford Sound Cruise, Puzzling World dan Queenstown Skyline Gondola and Luge. Kalau nak murah please rajinkan belek website Bookme.co.nz sbb bile ade deals mmg murah sampai separuh harga but at limited quantity. Cuma Skyline Gondola aku book direct kat website die sbb harga lebih kurang dekat Bookme.

Contoh Deals utk Milford Sound Cruise. Harga asal lebih kurang 80 NZD tapi kat Bookme.co.nz boleh pegi sampai 40 NZD and ade juga yang sampai 20 NZD. Sangat2 menjimatkan :)

So rasenyer tuh jek kot preparation yg dibuat, lain-lain macam makanan lebih kurang Australia jek strict nyer, so dah prepare list and lebih banyak bawak rencah-rencah utk masak and barang mentah beli kat sne jek. Thanks sbb gigih baca sampai habis.... Stay tune utk next entry dengan gambar-gambar meletops yang buat you all rase nak book ticket flight malam tuh jugak.... hehe.... C ya. Bye!

You May Also Like

0 Comments