Road Trip to South Island New Zealand Day 5: Glenorchy, A Little Piece of Paradise?

by - 12:16


Assalamualaikum w.b.t

Fuh baru sampai hari kelima ke? Jenuh nak update sampai hari kesepuluh nih. Takpelah, blog nih ibarat catatan peribadi aku, apa yg aku ingat aku simpan dlm nih dulu utk kenangan masa depan. Tempat-tempat yg aku pergi dulu-dulu pun maybe aku akan ceritakan secara general jek sebab banyak dah lupe…. Rugi kan? Huhuhu…. But better late than never….

So untuk hari kelima dan keenam kami spend masa di Bandar Queenstown, and stay kat Queenstown Holiday Park and Motels Creeksyde. Best holiday park nih, lokasi kat tgh bandar and dekat nak kemana-mana. Facilities pon tip top. Pagi tuh lepas breakfast kami trus ke Skyline Queenstown untuk menaiki Gondola dan Luge, a must-do activities kalau ke Queenstown. Sebab apa aku kata must-do? Sbb dengan menaiki gondola, you all akan dpt lihat pemandangan bandar Queenstown dari atas, ala-ala bird view lah kiranya. Kat sni jugak ade aktiviti bungee jumping bg yg suka sukan extreme. Tapi sorry la, bagi free pon aku takmo… hehe. Aku beli tiket gondola and luge secara online lebih awal so pagi nih trus beratur utk print tiket.


Entrance Skyline Queenstown

Tuhaaa tempat bungee jumping... ade bran? hehe

Die punyer gondola kecik jek compared to genting or Langkawi punyer. Sampai kat atas ade viewing deck, bolehla nak bergambar-gambar kat sini. Selain tuh ade jugak restoran and souvenir shop. Lepas puas tgk view kami pi main luge plak. Kitorang ade 6 +1 (free) luge ride sorang…. Ha main sampai muntah. Memula risau gak takut Humaira takut naik luge tuh, laju kot plus sejuk plak tuh. Tapi bile dah try sekali, taknak stop plak. Kita plak risau sbb memang sejuk sgt, tak abiskan pon 7 kali ride tuh sbb jari dah kebas… haha.

Menikmati Pemandangan Bandar Queenstown dari atas


















My September baby, beria nak cake, kita celebrate bufday trus lah....

Boleh nampak org main luge dari viewing deck



Syok Humaira naik luge ngan abi die


Singgah jap tepi tasik sebelum meneruskan perjalanan ke Glenorchy


Next kami ke satu lagi tempat menarik di Queenstown iaitu Glenorchy. Perjalanan dalam sejam dari bandar Queenstown. Jarang org masukkan Glenorchy dlm itinerary tapi bagi aku wajib pergi sbb sgt worth it. Glenorchy nih macam sebuah kawasan penempatan yg agak terpencil. Kat situ ade banyak rumah-rumah, kedai, library, church, small restaurants, school and playground utk kemudahan penduduk kat situ. Tapi die punye pemandangan, Subhanallah…. Kalau lah dapat umah sebijik kat situ, hari-hari bukak pintu nampak view awesome depan mata, confirm tak stress. Masa kami sampai tuh diorang dah start buat construction utk motel for tourist, so maybe next time bolehla bermalam kat sini if plan ke Queenstown.   Malas nak cite banyak, biarlah gambar berbicara. Oh ya, Glenorchy nih jugak menjadi salah satu lokasi penggambaran The Lord of The Rings, tapi tak sure part yg mana.


Berhenti jap tepi jalan menikmati view


Kami perlu melalui jalan tuh utk ke Glenorchy


Yeay!! Dah sampai..


Heaven on earth


I want to wake up each morning to this view








Me against the nature





Sempat melayan si kecik nih main playground






Sebelum balik singgah kedai jap beli souvenir

Before hari semakin gelap, kami kembali ke bandar Queenstown semula, prepare dinner kat Holiday Park. Malam tuh aku masak kat shared kitchen. Menu malam tuh tomyam udang, satu kitchen berbau, mat saleh yg keluar masuk dok bising, wowww smells good katanya. Hahaha….. malu aku, nak bg rase aku masak utk berdua jek, ambik bau jeklah yer.

Lepas dinner kami jalan-jalan kat Bandar Queenstown, malam die hidup tak macam town lain yang sunyi sepi. Kami amik kesempatan untuk beli souvenir kat DF Souvenir shop untuk insan tersayang kat Malaysia. Kat sini agak murah compared to other shop, tapi untuk T-shirt macam tak banyak pilihan and kualiti die macam tak best sangat. Banyak jek pilihan kedai-kedai lain if ade masa nak survey harga. Malam di Queenstown sangat romantik dan mendamaikan, jangan lepaskan peluang to have a night walk ya.

So that’s all for Day 5, stay tune utk aku sambung story seterusnya di Queenstown. TQ for reading!.

You May Also Like

0 Comments