Road Trip to South Island New Zealand Day 6: Bad Weather to The Remarkables

by - 01:08

Assalamualaikum w.b.t

Pada hari keenam kami masih di Queenstown, so hari nih kami plan untuk bermain salji di The Remarkables. Walaupun bukan musim winter, tapi salji di The Remarkables  masih tebal. Ski Area nih tak dibuka sepanjang tahun ye, hanya musim winter dan awal spring, so check dulu siap-siap. The Remarkables nih terletak kat one of the mountain peak so jalan nak ke sana of course curam dan perlu melalui lereng dengan jurang gunung yg sgt bahaya. Kami plan untuk memandu sendiri since melalui pengalaman blogger lain memang kebanyakannya drive sendiri jek cuma perlu extra careful sbb ade certain lereng takde penghadang jalan pun…. Huhu.

Tapi sampai kat kawasan parking area sebelah bawah, jalan ditutup untuk ke atas akibat cuaca buruk dan salji tebal. Hanya Ski Bus dan kereta with snow chain sahaja yang dibenarkan melalui jalan menuju ke atas. Kami agak frust sbb caravan kami tak dilengkapi dengan snow chain. Boleh jek nak sewa ngan diorang mase tuh, tapi hati tetap risau sbb khabarnya jalan dilitupi salji and sangat berbahaya. Tambahan plak kita memang takde pengalaman memandu dalan keadaan bersalji, jalan yg sempit dan curam plak tuh. Lama jugak kami memikir dalam keta, hampir-hampir aku decide utk batalkan jek plan nak naik ke atas. Tapi husband kate alang-alang kita dah sampai, lepas nih entah bile la nak dtg lagi. One of the staff kat situ pun advised kami utk naik ski bus instead of sewa snow chain, lebih selamat katanya sbb pemandu tuh mmg dah berpengalaman.

So we decided untuk naik ski bus dengan bayaran NZD 20/ person. Memang berdebor pada asalnya, tapi pemandu die yang cekap buat kami yakin sket and mula enjoy the view kat luar bas. Lepas naik ski bus nih aku plak nak advise korang, takyahlah pening kepala nak memandu sendiri ke atas, naik ski bus jek sbb very convenient and selamat. Just take note schedule die naik and turun. Kat atas tuh ade main building di mana terletaknya facilities macam equipment rental, restaurant, locker, toilet and souvenir shop. Kat sini lah tempat nak panaskan badan jap kalau dah tak tahan sejuk kat luar. Kami tak main ski pun, aku and hubby mmg tak tahan sejuk, kejap-kejap jek kat luar pastuh masuk restaurant balik…. Humaira jek dok ajak pegi luar, tahan btol die. Kebetulan masa tuh snow turun, so merasa la kami snowfall di musim bunga, syukur Alhamdulillah.

The Ski Bus

Humaira paling happy main snow

After lunch, kami turun semula untuk jalan-jalan kat Bandar Queenstown plak. Kat sinilah nak shopping ke or beli barang keperluan, ade Pak n Save, ade mall, kedai makanan halal pon banyak aku jumpa. Kami sempat topup brg basah utk menu makanan berbaki 4 hari lagi.

Bandar Queenstown

Kat sini ade mall and makanan halal

Enjoy bagi itik makan roti kat Lake Wakatipu

Sebelah petang kami teruskan perjalanan ke satu lagi town iaitu Te Anau. Cuaca berangin dan snow turun sepanjang perjalanan. Tuhan jek tau hati aku mase nih betapa seramnya memandu waktu malam dalam keadaan snow turun. Mujur jalan belum diliputi salji sepenuhnya and kami sampai ke destinasi dengan selamat. Malam tuh kami bermalam di Te anau Lakeview, Kiwi Holiday Park and Motels. Make sure request dekat ngan toilet sebab aku lupa nak request awal, akibatnya dapat kat lokasi ceruk and menyeramkan… haha.

Perjalanan menuju ke Te Anau,jalan yang gelap dan snow turun

That’s all for Day 6, kita sambung dalam entry seterusnya. Thanks for reading!