The Ancient Egypt Part 5: 11 Essential Things You Should Know Before You Visit The Pyramids of Giza

by - 09:20


Assalamualaikum w.b.t

Aku buat post nih khas untuk sesiapa yang plan nak travel to Egypt sendiri tanpa ikut pakej travel. So bolehlah take note antara tips yang aku sarankan nih ye bila nak visit The Pyramids of Giza nanti. 

 1# Pilih musim yang sesuai. Paling cun kalau pergi time nak masuk winter, dalam bulan November. Matahari terik tapi berangin dan dingin. So nak ambik gambar pon cantik sebab ada perfect lighting. Kalau pergi time winter alamatnya gloomy jekla rupa pyramid nya.




2# Jangan book any private tour guide. Paling murah private tour guide nih cost you around RM 300++ . Tiket masuk ke perkarangan pyramid baru 160 L.E (RM 37). Setakat info sejarah tuh ko google ajeler… bersepah kat internet. Kalau dah malas nak membaca pun, ko book naik kereta kuda, habis semua sejarah die cerita…. 2 dalam 1.

3# Jangan beli tiket entrance and tiket masuk ke dalam pyramid sekaligus di kaunter. Masuk dulu kat kawasan pyramid tuh, ko nak pusing seluruh kawasan pyramid tuh pun dah berpeluh, apetah lagi nak masuk dlm pyramid tuh. Lagi pun firaunnya dah takde, semua die bawak pegi muzium. Ade satu info aku terbaca kat trip advisor, pyramid kedua iaitu Pyramid Khafre masuk tak payah bayar. You all bolehla try. Dalam die same jek sume. Nak masuk dlm Pyramid Khufu (Pyramid paling besar) kena tambah lagi RM 25. Kalau agak-agak nak try jugak masuk, boleh bayar kat pintu masuk tuh nanti.


Kaunter tiket

4# Ada pelbagai jenis cara nak pusing kawasan pyramid, pilih yang betul2 bersesuaian dengan selera and budget anda. Ko jgn terpedaya kalau ade Egyptian pancing ko macam-macam. Kenderaan tak boleh lalu laaa, laluan one way la…. Memang die tipu ko idup-idup sebenarnya…haha. Aku pun terkena, mula-mula die kata kalau nak pusing seluruh kawasan kena naik kete kuda, kenderaan tak leh lalu, aku pun okey, sekali separuh jalan tengok kereta bersilih ganti lalu, sekali bas yang gedabak tuh pon bleh lalu... Eeee menyirap aku. 




Kalau nak naik unta pun hati-hati yer, sekejap free sekejap bayar. Pandai-pandai la korang nego. Naseb aku baik sebab laki aku pandai ckp Arab, so die cam seganla sket nak hentam. Tapi ape pun, worth it la naik unta di padang pasir berlatar belakangkan pyramids, naik kereta kuda pun berbaloi jugak sebab ko boleh pusing the whole kawasan and boleh singgah-singgah utk amik gambar sambil dengar die cerita pasal pyramid. 




Bayaran naik unta : 100 L.E /camel manakala bayaran kereta kuda : 200 L.E /kereta (boleh naik 2-3 orang). Kalau ade yg dapat harga lebih murah dari nih mohon nyatakan kat komen utk rujukan. Tapi kalau ko nak naik kereta pusing keliling pun boleh juga, lagilah jimat, especially utk jemaah yg ramai, ape pun tepuk dada tanya selera.

5# Pergi ke the “other side” of pyramid kalau tak nak gambar anda dipenuhi dgn locals yg duduk berkelah kat kawasan pyramid. Nak bergambar sorang-sorang macam hanya ada kau, dia dan pyramid? Boleh, pergi kat area tengah-tengah sket, atau kat pyramid kedua, ha aku pon terkejut, memang takde orang weh! Sakanlah bergambo tanpa gangguan. Best sgt!




6# Jangan sesekali bergambar ngan unta, kang tetiba ade yang minta duit. Aku amik gambar ngan unta mase takde org kat situ. Hehehe. Takda benda yang free dalam dunia nih, termasuklah saja-saje bergambar ngan unta yang terdampar kat tepi-tepi tuh. Kalau ade org offer amikkan gambar korang pun, janganlah korang sangka baik sgt... Sbb kebanyakannya akan mintak duit. Siap letak price tuh. Gambar dahlah tak cantik, ade hati nak letak harga. Cet.


Salah satu gambar yg diambil oleh tokey unta guna kamera phone kami... Mne la ade org buat gaya camtuh lagi bergambo... Tp kami layan jek, sekali die mintak duit... Hangin la laki aku... Huhu

7# Half day tour dah mencukupi – takde shopping mall pun kat sane (aku perasan ade tour guide buat one day tour… die nak kire batu pyramid ke per…. Hahah). 

8# Lunch terus kat one of the famous restaurant kat situ iaitu Abou Shakra Restaurant.Makan kat level atas kalau nak bertentang mata dengan The Sphynx 😍.


Gambar ihsan google: Restoran Abou Shakra dari ting 2.. Hari tuh kami makan kat level bawah sbb kat atas dah penuh ngan mat saleh....

9# Souvenir banyak dijual, tapi nak murah of course la kat Bazar Khan El Khalili.Kat; area pyramid nih mat saleh jek yang shopping. 

10# Spend one night kat one of the hotels kat area Giza. Kalau tgk kat booking.com, hotel yang meletop-meletop kebanyakannya kat Giza, so kena tengok lokasi btol-btol sebelum book. Jangan sesekali book area Giza kalau ade hati nak ronda Bandar Cairo, jauhhhhhhh dahla jem. Kalau bermalam kat Giza, malamnyer bolehla layan sound and light show kat kaw pyramid nih. Time aku gi aku cuma buat day trip jek. Jom kita tgk hotel-hotel best yg aku teringin nak stay kalau aku kembali ke sini lagi. 


Dua hotel nih aku teringin nak stay kalau aku ke Cairo lagi


Gambar ihsan google: Marriot Mena House 

Gambar ihsan google: Marriott Mena House

Gambar ihsan google: Le Meridien Pyramids Hotel and Spa
11# Nak masuk the Sphinx kena bayar lagi and takleh bawak masuk kamera. So aku skip nih sbb dah lapar, dah tak sabar nak makan nasi Arab buat kesekian kalinya….. 


Tak dapat masuk, bergambar dr luar pun jadiklah

Rasanya tuh jek kot, If you all ade nak tambah points lagi sila tambah kat ruangan komen yer. Boleh la kita sama-sama share info. Thanks a lot! ❤️

You May Also Like

3 Comments

  1. Salam.

    Hrg Masuk ke pyramid tu 160 pound Egypt ya.

    Nak tanya bila puan pergi kaherah?

    Sebab in sha Allah saya akan pergi januari 2020.

    100 pound Egypt brp rm ?

    Shukran wassalaamu 'alaiki

    ReplyDelete
  2. Salam.

    Hrg Masuk ke pyramid tu 160 pound Egypt ya.

    Nak tanya bila puan pergi kaherah?

    Sebab in sha Allah saya akan pergi januari 2020.

    100 pound Egypt brp rm ?

    Shukran wassalaamu 'alaiki

    ReplyDelete
  3. Salam.

    Hrg Masuk ke pyramid tu 160 pound Egypt ya.

    Nak tanya bila puan pergi kaherah?

    Sebab in sha Allah saya akan pergi januari 2020.

    100 pound Egypt brp rm ?

    Shukran wassalaamu 'alaiki

    ReplyDelete