Another Day in Paradise: Trip to Maldives Part 1

by - 09:40

Assalamualaikum w.b.t
Paradise on earth, itu yang aku boleh simpulkan bila bercerita tentang Maldives. Selama nih asyik tengok dalam internet jek indahnya bumi tuhan yang satu ini, tak tertahan rasanya nak tengok dengan mata sendiri. Since kita bukanlah golongan duit berkepuk yang boleh repeat tempat sama banyak kali, so I really have to make this vacation as special as I could not just for me, but both my kids and husband. Duit habis boleh cari, tapi pengalaman dan memori indah tidak dapat dibeli. Alhamdulillah, sampai hari nih anak dara aku dok sebut-sebut kenangan kat Maldives, I always hope the best memory yang die ade, aku sentiasa bersama dia…. Tuh yang paling bermakna bagi aku.

Aku pilih Maldives untuk destinasi tahun 2019 kami just because Yusuf baru berusia 9 bulan dan ketika tuh aku memang perlukan vacation yang santai-santai, nak tersadai kat pulau, doing nothing…. Tak payah turun naik transport bawak stroller or carrier…. No no no….. not ready for that. Cumanya, kalau dah ke Maldives, memang aku mengidam sangat-sangat nak duduk kat overwater villa, tinggi cita-cita, tapi tak mustahil. Kalau dah namanya rezeki, Allah pasti permudahkan asalkan niat kita baik.

Masa book tiket, aku tawakal aje, if aku and husband ade rezeki lebih, kita stay private island, kalau tak kite book ajelah hotel yang lebih affordable kat Maafushi Island. Lebih-lebih lagi aku book tiket dalam bulan April, di mana peak time bagi Maldives, of course demand kat semua hotel tengah tinggi. But hey, remember difficult roads often lead to beautiful destinations…… memang struggle nak cari hotel terbaik, tapi sangat-sangat berbaloi.

So pada 22 April 2019 kami menaiki satu-satunya penerbangan Air Asia ke Maldives dan tiba di Male International Airport dalam pukul 8 mlm. Perjalanan mengambil masa dalam 5 jam. Airport Maldives nih sempoi btol, kecik jek, besar lagi KL Sentral tuhaa. Sampai je di airport kami terus cari Sim Card, aku pilih Ooredoo (ada dua jek provider, mane-mane pun ok), harga dalam 20USD. Malam tuh kami akan bermalam di Planktons Beach hotel yang tak jauh dari airport sebelum ke Kandooma Island esok paginya. Kami ke hotel dengan menaiki teksi yang dah beratur kat airport untuk ambil customer. Bagi jek alamat hotel, Maldivian people mahir berbahasa Inggeris, so memang takde masalah komunikasi. Tak ingat kos teksi berapa, yang penting lagi murah dari airport transfer hotel.

Excited faces

My Junior Traveller

Maldives Airport, takde aircond, pakai kipas jek.
Planktons Beach Hotel nih memang tiptop compare dengan hotel sekelas dengannya. Hotel 3 star, tapi die berusaha nak bagi ko servis tahap 5 bintang... hehe. Bayangkan masa kami sampai hotel dalam kol 12 tgh malam camtuh, still diorang prepare wet towel and juice. Oh ya, hotel nih takde lif yer, tapi staf die gigih angkat beg aku yang besar gedabak hantar ke bilik. Hotel nih masih baru, so semua pun sparkling clean, cuma bilik jek kecik sket. Overall, aku puas hati sbb bangun pagi-pagi nampak Hulhumale Beach yang membiru.... Oh ya harga satu malam kat Planktons Beach Hotel RM 288.46 nett through Agoda.

Welcome to Planktons Beach Hotel
The Room, ade extra bed
The toilet
The Lobby
The View from hotel

Hulhumale Beach

Hulhumale Beach, belakang tuh kawasan breakfast hotel
Kami sengaja tak book breakfast kat hotel sebab nak try breakfast like locals. Pagi-pagi dah bersiap-siap, nak cari tempat makan. Kedai runcit walking distance aje, terus jek explore sepanjang jalan tuh akan jumpe kedai-kedai makan.

Kedai Runcit
Banyak rumah apartment kat sini
Breakfast at one of the restaurant... lupe nama apa
Lepas breakfast kami kembali ke hotel sebab staf hotel dah arrange kan kami teksi utk bawa kami ke Hulhumale ferry terminal dlm pkl 11 pagi. Tiba di Hulhumale Ferry terminal, kami naik plak private speed boat untuk ke Kandooma Island. Private speed boat nih jugak rezeki bagi aku sbb kalau bukan kerana aku terjumpa company nih dalam pencarian google aku, memang rasenyer aku tak gi kot private island nih sebab transfer cost hotel jek USD 229/adult, children (2-12 years) USD 139 (round trip). So ce kire transfer cost utk kami sekeluarga dah brape? Almost RM 2500! Itu Yusuf tak kire tuh sebab belum usia 2 tahun.

Info from Booking.Com
Mase aku 90% confirm pilih Holiday Inn Kandooma nih, aku terus email resort tanye samada boleh ke aku guna private speed boat utk ke resort die, sebab ade certain hotel tak benarkan (they have their right utk tentukan sebab their island, their rules lah kan…. ). Alhamdulillah Resort benarkan kite arrange boat sendiri ke sane.

Jadi  aku pun google private company yang buat boat transfer service, terjumpe dengan Icom Tours. Actually company nih based in Maafushi Island, tapi die memang buat transfer service ke private island. Harga depends on jarak private island tuh, lagi jauh lagi mahal, and die tak kire kepala, tapi kire per boat (1-10 passengers). Untuk route Hulhumale Ferry Terminal – Holiday Inn Kandooma, diorang charge USD 390 (round trip) lebih kurang RM 1600. So kalau nak murah korang pegilah 10 org, jadi sorang baru RM 160 hinggit…….takkan tuh pun aku nak kirekan…. Hehehe… Bagi aku dah berbaloi sgtlah dpt jimat RM 1k utk transfer cost nih…. Alhamdulillah.

Icom Tours Speedboat at Hulhumale Ferry Terminal
Besar boat nih, tapi kami bereempat jek naik
Macam mane nak contact Icom Tours nih? Boleh hubungi diorang kat FB: Icom Tours atau email: icomtours540@gmail.com.

That’s all for now, next entry kite cite few private island resorts yang aku shortlisted and why finally I chose Holiday Inn Resort Kandooma. Semoga bermanfaat. Thanks for reading.