Maldives Travel Tips: 9 Things You Should Know Before Travel to Maldives

by - 00:05


Assalamualaikum w.b.t

Points dibawah adalah summarized tips that i think might be useful untuk mereka yang baru pertama kali ingin menjejakkan kaki ke Maldives. Again, ianya adalah my personal opinion based on my own experience travelled with two kids. Orang lain mungkin lain pengalaman.

1. Maldives is a muslim country. 99% rakyatnya adalah muslim. So, utk dapatkan halal food langsung tak jadi masalah. Jangan lepaskan peluang untuk cuba Maldivian food ye. Masa aku bermalam di Hulhumale, ade banyak restaurant tepi-tepi jalan jual pelbagai makanan and kuih muih tempatan. Sempatla kami try diorang punyer capati makan ngan kelapa and sayur, unik dan sedap.

Capati Maldives.

2. Maldives adalah sebuah negara yang terbentuk dari lebih 1200 pulau. Dan pulau-pulau nih pulak terdiri dari local island, private island (hanya utk pelancong) dan Inhabitant Island (pulau yang tiada penghuni). So penting untuk korang tahu hotel korang tuh terletak di local island atau private island. Biasanya hotel-hotel di local island lebih murah kerana dimajukan oleh rakyat setempat dan mereka bersaing sesama sendiri dari segi harga dan servis (Contoh: Male, Maafushi dan Hulhumale island). Jika korang perasan, pakej-pakej murah tourism yang selalu ditawarkan adalah hotel di local island, sebab tuh ade pakej ground ke Maldives yang cuma serendah RM 1500/p. Yang tak best bila mereka guna gambar promosi berlatar belakangkan private island dan overwater villa, takut tak meet expectation, nanti korang jugak frust. 


Public Beach di Hulhumale Island, betul-betul di hadapan hotel yang kami bermalam sebelum kami ke Kandooma Island pagi berikutnya.
Hulhumale Beach

3. Since Maldives adalah negara kepulauan, mode of transport die yang utama of course by ferry, speedboat dan seaplane. Airport dia kat pulau lain, Bandar Male kat pulau lain so nak tak nak memang kena naik speedboat utk keluar dari airport tuh. Untuk ke Male City, boleh juga ikut laluan darat dari airport since die dah buat connecting bridge utk kedua-dua pulau nih (bridge kontroversi yang China government buat tuh.... huhu).

Hulhumale Ferry Terminal

4. Setiap kali kite melancong ke satu-satu tempat, mesti ada benda famous yang jadi tarikan utama kat tempat-tempat tuh kan? Contoh kalau dah ke Mesir tak sah kalau tak pergi Pyramid, kalau ke Vietnam, tak sah kalau tak pegi Chu Chi Tunnel, begitu jugaklah Maldives. Kalau dah sampai Maldives, rugilah kalau tak merasa duduk di overwater villa die yang mewah dan superb. Wajibbbbbbb try walau sekali seumur hidup. Dan kebanyakan overwater villa nih terletak kat private island. Ada banyak pilihan, paling murah dlm RM 1.5k satu malam dan yang mahal boleh mencecah ratusan ribu ringgit semalam.

Our Overwater Villa, direct access ke laut.... tak pernah tgk laut secantik nih.

5. Sebelum merancang percutian ke sini, kena ambil tahu faktor cuaca dan monsoon. Best time to visit Maldives adalah pada bulan April. Waktu nih mmg panas terik tapi lautnya subhanallah berkaca-kaca jernihnya! Kalau pergi time Julai onwards, memang hotel sume murah betul, tapi kena amik risiko hujan, laut pon nampak keruh dan view pun gloomy jek. Bila hujan, satu aktiviti air pun kita tak boleh nak buat. Rugi kan?

6. Ini point yang paling penting and kritikal... Kena baca betul-betul... Bagi yang merancang nak booking hotel di private island di mana view dan lautnya lebihhhhhhhh cantik berbanding local island, kena hati-hati masa booking kerana harga hotel yang dipaparkan dalam Booking.com atau Agoda.com adalah hanya harga bilik semata-mata. Mereka hanya letak paparan kecil bagi kos-kos tersembunyi yang korang perlu bayar kemudian di hotel. Kos-kos nih adalah kos pengangkutan (transfer cost) ke private island (samada menaiki speed boat atau seaplane) plus tax dan environment fees. Yang bahayanya, transfer cost nih kadang-kadang lebih mahal dari harga bilik itu sendiri. Lagi senggugut bila resort tuh tak benarkan guna pengangkutan lain selain pengangkutan yg disediakan pihak hotel...mmg naye...

Sebagai contoh cuba kita tgk resort kat Furaveri island nih:

Furaveri Island Resort & Spa

Harga Beach Villa utk satu malam (breakfast included).

Nih final quotation bagi Booking.Com, langsung tak dinyatakan transfer cost. 

Kena baca kat sini untuk tahu transfer cost, samada by speedboat or seaplane. Kena jugak email hotel utk tanye samada boleh atau tidak kite pergi dengan menggunakan public speedboat yang kita sewa sendiri (Jauh lebih murah, nnti kite cite dlm next posting). 

Mohon convert to RM... huhu
Tgk kat important notes (Booking. Com), transfer cost jek 460USD/person bersamaan lebih kurang RM 2k dengan menaiki seaplane.... Harga bilik beach villa die baru RM761. Ha.... Scary kan... So hakak dh warning awal2... Jgn ckp hakak tak payung....

Satu lagi, utk tengok total cost penginapan korang, tengok option harga yang full board, bukan yang "breakfast included", sebab option "breakfast included" nih tak termasuk lunch and dinner. Kalau takde option Full Board, kenalah email hotel utk dapatkan meal plan quotation. Kat private island  korang takde option lain selain amik meal plan hotel ye, lainla kalau korang sanggup berlapar makan breakfast jek.

7. Tak semua overwater villa boleh bawa kids. Sebab some of them pentingkan privacy dan ade juga yang agak bahaya utk kanak-kanak. Jadi sebelum book, kena pastikan ianya kids friendly ok. Tolong baca resort punyer important notes and policies (Booking. Com).

Kite tengok Centara Ras Fushi Resort sebagai contoh:


Centara Ras Fushi Resort tak benarkan kanak-kanak bawah 12 tahun menginap di sini.

8. Mata wang utama yang digunakan adalah Maldivian  Rufiyaa (MVR) dan USD. Biasanya kat kawasan pelancongan semua guna USD. So kena prepare dua mata wang nih kalau nak ke Maldives.

9. Penerbangan paling murah dari Malaysia ke Maldives adalah dengan menaiki Air Asia. Namun begitu, ade satu flight jek sehari iaitu pada pukul 6.55pm. Korang akan sampai di airport Male lebih kurang pukul 8.10pm. Kemungkinan besar korang perlu stay satu malam di hotel berdekatan airport dan bertolak ke pulau pilihan korang keesokan harinya. Boleh je nak naik speedboat malam tuh juga, tapi kurang sesuai untuk yang ada anak kecil macam kami, lagi pon tak best lah naik speed boat malam-malam…. tak nampak view.

Rasanya tuh jek kot point penting yang korang perlu take note utk pastikan percutian korang smooth dan bermakna. Nampak mudah bila travel sendiri, tapi banyak masa dan effort yang kite kena korbankan untuk study dan kumpul maklumat. Semoga semua info nih bermanfaat hendaknya ya. Next post kita cerita pasal day to day activities and hotel-hotel yang kami stay kat sana. Stay tune.

You May Also Like

4 Comments

  1. The tips you discussed and shared are very interesting and very useful to me. Thank you for sharing your vacation experiences and knowledge. theapartmentsubud.com

    ReplyDelete
  2. No matter what nation you belong, you will definitely get the best of facilities and accommodation in Maldives. Everything is just so well arranged and we find what we expect. You should probably have resor till maldiverna in 2020.

    ReplyDelete