Bercuti ke Perth dan Western Australia Day 2 - Uniknya Valley of The Giants

by - 16:50

Assalamualaikum w.b.t

Bersambung di hari kedua kami di Augusta Town, hari nih kami bangun awal seawal pkl 5AM utk masak for breakfast dan bekal lunch skali. Bila dah masuk town2 kecil macam Augusta mmg susah nak cari makanan halal. So utk jimat masa kami bawak jek bekal utk makan masa dlm perjalanan nanti.

Masa sampai malam tadi tak nampak ape pon, gelap jek... tapi bila dah pagi, wahhhh cantik and tenangnya Augusta nih. Augusta Town nih terletak kat tepi laut so angin die punyela kuat... melayang layang jek rase.. dahla sejuk, kene tiup angin plak.... fuhhh..... So dah siap pack brg  sume kami terus ke Cape Leuwin Lighthouse tak jauh dr tpt penginapan kami... Actually plan nak masuk smpai dalam, tp disebabkan tpt nih dibuka pd pukul 9AM, kami tak bleh tunggu and ambik gambar kat luar jek.... Klu masuk dalam bleh la join tour untuk naik lighthouse tuh utk tgk pertembungan dua lautan iaitu Indian Ocean dan Southern Ocean.... menarik kan? huuuu.....

Augusta Escape: ruang dapur yang selesa

Tepi2 jalan nak ke Cape Leuwin Lighthouse pon dah cantik camnih.... benti dulu amik gambar

Belakang tuh Cape Leuwin Lighthouse... belum buka so xleh masuk

Lepas menikmati keindahan pemandangan di Cape Leuwin Lighthouse kami pusing2 kat town... tgk rumah2 mereka yang cantik2 and penduduknya yg "stress free" hahahaha..... serius... klu dok sni aku tak taula aku nak stress pasal ape....xde jln sesak... udara bersih, pemandangan cantik,  x payah nak ade banglo mewah yg tersergam indah... segalanya sederhana di sini... actually masa tuh hari Sabtu tp aku cuma nampak beberapa org jek yg keluar utk exercise and org die pon sgt friendly... yg laen2 masih memerap kat umah... best kan life mcm nih... huaaaaa......

Pusing2 Augusta Town

Augusta Town yang tenang

Sebelum proceed perjalanan ke Pemberton Town yang mengambil masa dlm sejam stengah kami kene make sure petrol diisi penuh, so xyahla nak cari2 petrol station nanti.... kat sni isi petrol dulu baru bayar... respect btol integriti diorang...Sepanjang perjalanan ke Pemberton di kiri kanan jalan adalah ladang2 ternakan yg seluas mata memandang.... hijau jek.... kete takyah pakai aircond... angin sejuk yg bertiup lagi fresh dr aircond... minyak pon jimat... laki aku drive dlm keadaan stress melayan mata mengantuk.... gila tak ngantuk? hijau dan sejuk.... mmg kroh kroh la sedap.... hahaha....

Sepanjang perjalanan ke Pemberton view macam nih kiri kanan

Seronoknyer die sampai terlompat

Tiba di Pemberton dlm pkl 10.15AM kami akan menaiki tram masuk ke hutan and sepanjang perjalanan tuh akan diceritakan sejarah timber railway yg sgt penting utk pembangunan daerah pemberton mase tuh... die ade dua trip, bleh klik SINI for more info berkaitan Pemberton Tramway Company nih. Nih optional activity since tambang die 28AUD/adult... ce convert lagi... hahahaah.... tapi since aku nak cari port rehat sebelum meneruskan perjalanan ke Albany... tak maulah 4 jam straight dlm kete weh... so kene benti2 baru x terasa... lagi pon ade anak kecik... mmg WAJIB benti2 klu takmo die tantrum... so tour tramways company nih agak menarik jugakla utk join lebih2 lagi utk aku yg sukekan nature nih.... again, depends pd minat masing2...After habis tour tuh dlm sejam stengah kami pon lepak2 sekitar town and having our lunch there. Hujung minggu Sabtu sangat santai bagi warga Pemberton.... ramai yg bawak anak2 naik tram... and yg muda2 plak lepak kat coffee house... tapi again... aman dan tenang jek....

Atuk jalan2 ngan Humaira sementara ummi bli tiket

Office tempat beli tiket and souvenir

Bahagian dalam tram

Sampai kat tgh2 hutan tram akan stop kejap and kita bleh turun utk menikmati keindahan sungai nih

Kami teruskan perjalanan ke satu lagi daerah iaitu Walpole... ade satu attraction yg aku x sabar2 nak gi iaitu Valley of the Giants.... Ape yg giant nyer? haaa,....tentulah pokok2 die yg buat diriku rasa mcm dlm cite dongeng.....Subhanallah...kat situ juga ada Tree Top Walk di mana kita berjalan atas laluan yg dibina sama tinggi dengan pokok2 giant yg berusia lebih 400 thn tuh....u all bleh bayang tak betapa gayat nya aku....yg bagusnya, laluan sepanjang 600m tuh bleh dilalui oleh stroller and wheelchair.... so xde halangan ye... semua org bleh try beramah mesra ngan giant2 trees tuh sume.... Bleh klik SINI klu nak study lebih lanjut... heheheh....

Mcm dlm fairy tale kan pokok die.... huhuhu

Klu compare ngan Humaira lagi laaa.....

Ruang jalan kaki yg selesa.... walaupun dlm hutan

Tree Top Walk... tinggi wooo.....

Fuhh... tak abis cite lagi nih.... Nexttttt kami singgah ke Greens Pool, Denmark 30 minit dari Valley of the Giants.... Lepas menikmati sunset di tepi pantai kami teruskan perjalanan ke Albany utk bermalam di sana. Kami check in di Park Avenue Holiday Units. Since kami sampai dah malam, so die just left a note with keys. Senang sgt sbb dah bayar awal mase booking di Agoda.com. Rumah yg selesa... Oh ya semua accommodation kami lengkap ada dapur mmg senang nak masak and sgt selesa sbb ade 2 bedroom... masing2 dpt katil empuk.... kat sni takleh sumbat reramai dlm satu bilik yer... die kire kepala.... huhuhu.... ok tamatlah cite for Day 2.... see u in next entry.. thx for reading :)